Lü i Horne Hallen

Hvad går initiativet ud på?

Horne Hallen har taget initiativ til at skaffe Lü til Danmark. Projektet er finansieret af fonde i samarbejde med lokale foreninger. Lü er en helt ny måde at tænke leg, læring og bevægelse på. Lü er en innovativ løsning, der transformerer hallen til en interaktiv legeplads ved hjælp af videoprojektion, lys og lyd. Forestil dig et gigantisk videospil, hvor væggen er din skærm. Spillet projekteres op på væggen, og spillerne kan kaste bolde på projektionen for at interagere med spillet. Boldene bliver genkendt af et 3D-kamera under spillet. LÜ genkender spillernes bevægelser og interaktioner I realtid. Ved hjælp af oplysningerne fra de loftmonterede 3D-kameraer, kan spil og værktøjer, projiceres på væggen. Lü integrerer også synkroniserede belysnings- og lydeffekter i realtid. Lü er et canadisk produkt, hvor Horne Hallen var de første i Danmark, der i januar 2019 kunne præsentere det interaktive spil Lü-systemet revolutionerer måden, hvorpå børn og unge bevæger sig, involverer sig og lærer. Lü giver sjov træning for motorik og læring og vil bane vejen for uddannelses-disruption ved at skabe den næste generation af læringsmiljøer og oplevelser, hvor børn er fysisk, mentalt og socialt engagerede. Ud over hardwaren består Lü af en række applikationer, der hele tiden udvikles og fornyes. Selvom målgruppen er angivet til børn 7-13 år, kan alle bruge Lü – fra 3 – 99 år. Lü giver hallen og foreningerne mulighed for at tilbyde nye aktiviteter og aktivere målgrupper, der normalt ikke deltager i gymnastik, badminton osv. Ud over foreningerne bruges Lü af den lokale folkeskole, hvor Lü bruges både i undervisningen, i SFO og i børnehaven. Lü bruges endvidere af den lokale FGU, hvor unge, der er i FGU-forløb som en del af undervisningen spiller Lü i Horne Hallen. Herudover har man som gruppe mulighed for at leje hallen med Lü til fx nogle sjove timer med klassekammeraterne, kollegerne eller familien. Lü skal opleves for en korrekt bedømmelse.

Hvordan kommer initiativet foreningsidrætten til gode?

Lü i Horne Hallen kan frit bruges af foreningerne i hallen og benyttes i dag fx til opvarmning, men kan også bruges til afspænding eller som en disciplin i sig selv. Der er endnu kun få steder i Danmark med Lü, så det er ikke muligt at afvikle Lü-turneringer endnu. Med Lü i Horne Hallen kan foreningerne tilbyde deres brugere en helt ny måde at bruge hallen på. Der er med Lü mulighed for at aktivere brugere, der ikke normalt deltager i traditionelle idrætsgrene. I Horne Hallen bruges Lü af Horne Gymnastikforening og HFS Badminton på deres hold. De muligheder der er for brug af Lü i foreningslivet er slet ikke udtømt endnu, men selve systemet er på plads, så nu er det op til foreningsidrætten at tage det i brug.

Hvorfor skal dette initiativ vinde Danskernes Idrætspris?

Lü i Horne Hallen er en helt ny form for interaktiv læring, leg og bevægelse. Man kan kombinere matematik eller sprog med bevægelse. Ram det rigtige resultat med bolden. Ram det rigtige punkt i koordinatsystemet og find figuren. Ram det rigtige bogstav i dyrenavnet. Med Lü i Horne Hallen kan alle være aktive sammen uanset alder. Ram kaninen når den holder den rigtige figur, ram puslespilsbrikkerne, så de drejer sig på plads i puslespillet, eller ram målskiven og få flest point. Børn, unge, voksne, ældre, alle kan spille sammen. Gulvet i hallen kan forvandles fra stafetløb til basket og igen til fodbold ved få klik. Eller et stjernekrigsspil eller et taktisk spil mellem ørneholdet og løveholdet. Der er spil og sværhedsgrader for alle LÜ er en interaktiv legeplads og Horne Hallens bud på en af fremtidens motionsformer. Ved hjælp af projektor, blinkende lamper, lyde og musik, vil I lidt senere se hallen forvandlet til noget, der bedst kan beskrives som et stort videospil. Men et spil, hvor man som spiller er fysisk aktiv, og hvor man er inde i spillet – i stedet for at være uden for. Horne Hallens ambition er at give brugerne mere og sjovere motion. Lü kan tiltrække de børn og unge, der hænger ved computere eller playstations og spiller. De skal op af sofaen og ind i spiluniverset. Med bolden i hånden bliver de pludselig figurer i deres eget spil. Med Lü bliver familierne aktiveret til at bevæge sig sammen og have det sjovt. Og vi vil have de ældre med også. De tror måske ikke, det er noget for dem, men det har erfaringerne vist indtil nu – at det er det. Og det giver ømme muskler. Lü har været med til at åbne hallen op, og tiltrække brugere, som måske ellers ikke ville komme i hallen. Det udvider hallens sæson til at vare hele året. Og det sætter leg, læring og bevægelse på dagsordenen på en helt ny måde, ikke bare for fritidsbrugere men også for skoler og dagtilbud.

Billeder eller YouTube